Pinguins

25 januari 2014 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen vroegen we aan elkaar....had jij het ook zo koud? Hier op 600 m was het zo koud, dat mensen een cabin gingen huren Ipv in een tentje te slapen. Toch was het nu zonnig en na brood te hebben gehaald, was het in de zon, uit de wind goed uit te houden, wat zeg ik....we hebben heerlijk uitgebreid genoten van de zon. Toen op weg naar Ohamaru' nog even ZO waarts en we kwamen op het meest zuidelijke punt van onze reis, misschien wel van ons leven 45 gr 29 min 090 sec., Hierna Noordwaarts, de zon schijnt volop in onze gezichten en we zien de Stille Oceaan, heee, we kunnen beginnen aan een vergelijkend warenonderzoek: t.w. BOULDERS!!! Boulders zijn ronde grote stenen die op het strand cq branding liggen. We hadden ze al gezien op het Noordereiland en vonden dat we toen genoeg "geboulderd" hadden, maar ja, als je er nu langs rijdt en ze liggen op een steenworp, pardon,boulderworp afstand van je, dan ga je even kijken. Conclusie: Deze waren mooier en groter (stelt u zich de oude kanonskogels voor, maar dan groter tot aan hunebedformaat), maar die andere waren avontuurlijker om te vinden en er was verder niemand te zien. Kopje koffie, buiten op een terras, uit de wind. We worden soms he-le-maal gek van die wind....Op naar Oamaru. We zitten weer op een hele mooie top 10 holiday park. Backpacker vrij, en heel schoon. Oamaru heeft Schotse wortels. Dat is te zien aan de gebouwen, heel groot, mooi, maar ook een wat kille uitstraling. Er zijn wat straten langs de haven waar kunstenaars hun ateliers hebben en er zijn wat restaurants en cafées, het interieur is Brits. ,sAvonds gingen we naar de pinguíns kijken. Er waren 2 soorten, 2? help, en ik heb hier in NZ al zo veel vreemde vogels gezien! De blauwe en de gele. De gele kon je gratis gaan bekijken bij een klip en de blauwe spoelden aan op een plek waar toegang werd geheven.Ik zette mijn oude mannen gezicht op en kreeg meteen 60+ korting, dus kon Thea niet achter blijven (hahaha). Het plan was op de fiets eerst de gelen, pardon geelogigen te gaan bekijken.We hoefden alleen maar een klip op te fietsen. Met een hartslag van ver boven de toegestane limiet, stond ik boven een pinguínverkeersbord te fotograferen. Welke idioot legt hier nu zomaar de Ardense Redoute neer? Thea was wijselijk gaan lopen. Boven, zagen we een verlaten strand en een klip vol mensen. Hoera, eén Zeehond. We hadden nog tijd zat... toen in de verte 2 pinguins. Ik had een verrekijker, maar of het nou geelogigen waren.........Even later, onder ons kwam er een aanzwemmen/spoelen. Een groot beest, met een gele band bij de ogen, hij hipte naar de bosjes, en dat was het...goed het was gratis en die ene geeloog maakte veel goed, maar ik kon het geen kolonie noemen. Toen afdalen (bloedlink) naar de aankomst van de blauwen. De plek waar deze pinguins, niet groter dan een uit de kluiten gewassen zeemeeuw, aan land kwamen, was voorzien van tweetribunes. Uiteraard hadden wij de Skyboxen. We konden alles prima zien, maar ik had een gevoel of ik in Het Dolfinarium zat. Het wordt schemerig. Dan komen de pinguins in groepen (rafts) naar de kust, die bestaat uit stenen en klippen. Zo,n groep spoelt letterlijk op of tegen de klippen. Heel grappig om te zien. Dan steken ze een veld over en kunnen via 3 poorten op een terrein komen waar de nesten zijn.Tja, heel leuk om te zien, maar er blijft een kunstmatige, onnatuurlijke zweem over hangen.Tussen de nesten, over een lage houten lange brug, mochten we weer het terrein verlaten. Een leuke ervaring rijker! Morgen gaan we naar Christchurch, naar de laatste camping............mensen, wat vliegt de tijd. Wij gaan slapen en jullie gaan weekend vieren.

1. Tante Riet en oom Joop:
    25 januari 2014
    Beste Frans en Thea,
    Een prachtig verslag over de pinguïns, die alleen aan de Zuidpool in de natuur leven tot aan Zuid-Amerika, Zuid-Afrika,
    Zuid-Australië en aan de zuidkust van Nieuw-Zeeland. Als jullie weer thuis zijn kunnen jullie een gratis DVD krijgen als je lid wordt van.........EO, die op 8-15 en 22 januari jl. een prachtige film Pinguïns Undercover op de TV vertoond heeft.
    Hierbij is gebruik gemaakt van als pinguïns vermomde camera's, en die sufferds hadden dat niet in de gaten omdat enigen zo lekker tegenaan begonnen te schurken, dat de houten koppen eraf vielen. Het woord pinquïn schijnt
    afgeleid te zijn van het Keltische woord pen qwyn.!!
    Opvallend was de opmerking, dat na het verlaten van de meest zuidelijke punt je weer noordwaarts reed met zon in je gezicht. En ook dat je dat allemaal hebt beleefd op zaterdag 25 januari ver weg van ons, terwijl het hier ook nog steeds zaterdag 25 januari is.
    Het einde van jullie reis is nu in zicht en wat zullen we moeten wennen.
    Het laatste nieuws: ADO heeft zojuist gewonnen van Feyenoord met 3-2. Niettemin staan ze -geloof ik- op de 15e plaats.
    Wij wensen jullie een geweldige finale toe met deze prachtige
    reis. Wellicht van Christchurch met vliegtuig naar Auckland en
    zo weer terug met een omweggetje naar jullie VADERLAND.
    Veel liefs en alvast een fijne thuisreis toegewenst door Riet en Joop
  2. Clement Castricum:
    26 januari 2014
    Hoi Frans en Thea,
    Ik heb me niet gerealiseerd dat jullie al aan het eind van jullie vakantie zijn. Wat is dat snel gegaan. Helaas geen visueel contact kunnen krijgen maar dat doen we in NL zeker over. Voor wat betreft de pinguïns, bedankt voor de waarschuwing. Daar hoeven we dus niet naar toe te gaan. Wij hebben al zoiets gezien op Philip Eiland in Australië. Inderdaad een beetje gemaakt allemaal en niet veel natuurlijks meer bij. Maar toch, leuke ervaring. Rest ons jullie nog een ontzettend goede reis te wensen en dat jullie maar weer veilig en wel in het koude NL mogen aankomen. Afgelopen nacht kun je dan alvast zien als een gewenningssituatie. Misschien begint het pas te sneeuwen als jullie terug zijn :-P. Nogmaals een goede reis en tot gauw. Blijf onze blog volgen dan zul je nog een aantal bekende plekken tegenkomen en misschien kun je ons zelfs vanuit Holland sturen of adviseren. Groeten.
  3. Beppie:
    27 januari 2014
    Jullie fantastische avonturen naderen het einde. Ik heb een hele goede indruk van NZ gekregen. Een prachtig land met een heleboel britse afstammelingen. Zal je beschrijvingen evenals Oom Joop en Tante Riet wel missen. En als Oom Joop denkt dat de naam Gwyn iets te maken heeft met Penguin, zit hij er toch even naast, het is een Welsche naam die "wit" betekent, wordt ook met een "g" en niet met een "q" geschreven. Wat een letter al geen verschil uitmaakt! Goede reis terug! Liefs Beppie.