sightseeing Seoul.

31 januari 2014 - Incheon, Zuid-Korea

Gisterenavond laat goddelijk gegeten in het Hyatt hotel, betekende dat ik wat meer wakker was vannacht, plus het feit dat het hier vier uur vroeger is dan in NZ, dan vind ik het nog knap dat ik Thea pas om kwart voor acht wakker geeuwde. Wat gingen we doen? Blik naar buiten......heeee, kale bomen een strak blauwe lucht en bevroren water: Kortom een mooie winterdag met van dat pittige weer...., dus eerst even een sightseeingkje bespreken. Zo gezegd, zogedaan, probleem: r moest wel in Koreaans geld betaald worden, maar geen nood, de ATM stond ergens in de hal........Hoe ik hier 30.000 won uit heb weten te krijgen ? ......pffff. Een heerlijk buffetontbijt, en toen werden we keurig opgehaald door het personeel, voor de bus. Ja alles gaat hier keurig! Wil je even naar de WC of even een biertje gaan halen, dan staat er gelijk een keurig, met zwaar dialect Engels sprekende, in strak pak, met zo'n oortje in, als een scheermes knikkende glimlachende Koreaan achter je. Big Brother Is Watching You!! Heel fijn allemaal, maar na verloop van tijd worden we er allebei wat ongemakkelijk van en zien we de humor er maar van in! Het eerste dat ons opviel, nadat we onze 20.000 won aan de gids betaald hadden, in de bus, waren de mensen met skijacks en ijsmutsen op. Okee, ook voor ons was het weer wennen, maar onze busgenoten bleken uit Cambodja,Vietnam, de VS en Singapore te komen. Sommigen hadden nooit ijs gezien, echt waar, dat vertelden ze mij later. Afijn, met deze groep gingen we op weg om 5 uren Seoul te verkennen. We konden vanuit de bus het onbereikbare Noord-Korea zien liggen. Vreemd, deed me denken aan het ijzeren gordijn. De gids deed zijn best in het engels een praatje te houden en alles was oké! oké? I tell you about the palace, oké? It is from an old dynasty, oké? Follow me, oké? you understand, oké? Nou, Thea en ik vonden het helemaal okeeeee, we hielden de man goed in de gaten en hij had best zinnige dingen te vertellen. Wat we zoal gezien hebben? Een tempelcomplex waar iedereen aan het bidden en offeren was, maakte best wel indruk op ons, een enorm groot paleizencomplex. ( ik moest steeds aan mijn zoon denken, want hij had ons daar foto's van laten zien) en een grote winkelstraat waar alleen voetgangers waren en heel veel winkeltjes. Nou was het vandaag nieuwjaar en overal was het beredruk, maar dat vonden we niet erg. We gingen met die hele groep heerlijk uit eten in een klein restaurant en het smaakte prima. Daarna mochten we wel 40 minuten vrij rondlopen. We verbaasden ons over de winkeltjes en over de vreemde snacks die ze op straat verkochten. Mensen kijken vond ik nog het allerleukste. Verder vonden we Seoul een grote drukke stad met heel veel verkeer. Hierna in de bus terug naar het hotel..We hebben de hele reis uit de raampjes zitten kijken en zitten te genieten. Okee, je hebt maar één dag , maar op deze manier werd die wel heel goed besteed. Hierna heerlijk naar de sauna in dit superdeluxe hotel, daarna een heerlijk diner. Echt alles stond er ( Chinees, Koreaans, Japans, Frans,Italiaans) en het werd ook nog eens vers voor je klaargemaakt, En dat personeel bleef lachen en je waterglas maar bijvullen. Wij hadden in ieder geval een fantastisch bestede extra vakantiedag. Over 1 uur worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Die Koreanen, wat kunnen ze toch goed organiseren.

1. Beppie:
    31 januari 2014
    Dat laat zien dat Seoul toch aardig aangepast is qua eten en drinken aan ons, Europeanen. Heel fijn dat jullie die stad nog hebben kunnen bezichtigen. Nu op naar huis! Lange vlucht joh!
    Hopenlijk kunnen jullie een klein beetje slapen. Veel succes ermee.
    Liefs Beppie
  2. Tante Riet en oom Joop:
    31 januari 2014
    Ik dacht dat ik geen bericht meer zou krijgen en had reeds afscheid genomen met een slotwoord. Maar ik schijn nu te kampen te hebben met een soort "Heintje Davids-effect", die toentertijd ook na elke afscheid weer terugkwam. En weer waren Riet en ik getroffen door jouw verslag, waardoor wij
    in enkele minuten de Koreanen leerden kennen, waaraan jullie een hele dag hadden besteed. En dan jouw verhaal over dat eten, dat was voor ons (gepensioneerden, haha) de uitsmijter voor het jaar 2014.
    Nogmaals welkom thuis. Veel liefs van Riet en Joop