fietsen.

25 januari 2014 - Ranfurly, Nieuw-Zeeland

Donderdag 23 januari.
Voor het eerst voelde ik me niet senang op een camping. Beetje afgeleefd, versleten, ik niet, die camping! Ontbijten en wegwezen.Thea vond het leuk om toch nog even het "Schotse" plaatsje Clyde te gaan bekijken. Een paar leuke gebouwtjes, fotogeniek, maar het beloofde meer (Visit Historic Clyde) dan in werkelijkheid. Fijn, er waren twee kerkjes, de ene catholic en de ander presbyterian. Ze waren zo klein, dat ze bijna omwaaiden. Dan vraag je je toch af hoe het mogelijk is dat in zo'n klein dorp TWEE geloofsstromingen zijn. Ik zou een fusie overwegen! Afijn we wilden vandaag een stuk gaan fietsen van de Otago Central Branch Railway. Volgens ons gidsje moest het stuk tussen Lauder en Oturehua het mooist zijn. Wij moesten dat dan heen en terug fietsen, want we hadden geen zin om 65 dollar pp te betalen om je met een busje "af te laten zetten" in elke willekeurige plaats en dan terug te fietsen. Dus 2x 22,5 km. Eitje.....De condities: Vannacht had het GESNEEUWD op de lage toppen rondom ons ,ik vond het al wat frisjes! Nu verdwijnt die sneeuw hier als sneeuw voor de zon, maar 13 graden was toch wel wat koel.Verder waait het hier onwijs hard. De wolken zijn hier heeeeeel bijzonder volgens de reisgids, en dat vinden wij nu ook. Plan: beginnen in Lauder, wind mee, maar bergopwaarts, lunchen in Oturehua en dan terug. De wind blies ons de spoorweg op. Gaaf hoor, zeker als je door twee treintunnels moet zonder verlichting. Ik had een klein zaklantaarntje en Thea moest vlak achter me blijven.Het was echt DONKER!, Wat de tocht ook zwaarder maakte dan de gemiddelde Nederlandse knooppuntenroute was het wegdek, alleen geschikt voor mountainbikes!! Er was één vlakte en die was gewoon saai, maar verder, en dan houd ik mij niet op de vlakte was het landschap een hoogtepunt! Ook hier waren weer stukken van Lord of the rings opgenomen. Wat een vergezichten, wolken, diepte, kleur,sfeer........okee, we hadden ook naar ADHD hoofdstad Queenstown kunnen gaan om te bungeejumpen voor een thrill van 90 seconden, in een of andere speedboat een rivier af te raggen, om een hypertoeristisch uitstapje te maken naar de fjorden tussen honderden aziaten.........nee, geef ons dit maar..Nieuw Zeeland bijna op zijn best, het had wat warmer mogen zijn....hoewel, de zon brak door en de terugweg zag er meteen weer anders uit. Ik zou hier bijna een film gaan opnemen. Dan zou dat winkeltje/ cafeetje uit de jaren 30 bij ons keerpunt er ook in komen. Wat een leuk interieur, wat een heerlijke soep en broodjes... morgen gaan we een ander stuk van dit traject fietsen, we blijven hier nog een dagje,...........beloofd is 20 graden en veel minder wind. ... We hebben er zin in!

Vrijdag 24 januari. Fietsen deel 2.
Wakker om pas half 9, stralend weer, eerst even boodschappen doen en geld halen. In de kleine super zag Thea een grote kar met vers brood. Even vragen, tja eigenlijk moest eerst het brood van gisteren op. 5 minuten later stonden we met heerlijke verse "rolls" buiten
Ook dit stadje staat vol ArtDeco gebouwen, dus na ons ontbijt in de zon (Wat een verademing na zo'n koude dag) Ben ik even wat foto's gaan maken.Hee, free wifi! Jammer, alleen als je een austr. of NZ telefoon hebt. Het stadje ademde een gemoedelijke sfeer uit, de enige drukte werd veroorzaakt door fietsers die een stukje van het Otago railway track wilden doen. Terug op de camping, zat Thea heerlijk te genieten in de zon.Koffie, omkleden en fietsen maar. We hadden geen zin om een traject heen en weer te doen. dus we hadden een andere route bedacht. Om niet verkeerd te rijden nam ik de TomTom mee. De kortste weg geeft ie altijd aan over onverharde paden en dat moesten we juist hebben. Die Tom tom is echt werelds, beste vakantieaankoop! We verbaasden ons weer over het landschap, maar vooral over de stilte.......Als je zelf geen geluid maakt hoor je niets! Bij ons is er ook in de verte altijd wel een kerktorentje om je richting te bepalen, maar hier zie je alleen natuur, zo mooi.........okee er zijn honderden schapen en wat koeien, maar waar is die boerderij dan? In Naseby, een slaperig oud goudzoekersstadje, een heerlijke ijskoffie op het terras in de zon, maar even daarvoor waren we in een curlinghal geweest.De enige op het Zuidelijk halfrond.(En je dan niet kwalificeren voor de Olympische winterspelen, jammer,jammer,jammer!)
Hartje zomer, maar je kon toch Curling spelen! Erfenisje van de Schotten, hun kleuren hangen keurig aan de wanden.In zoetermeer hebben wij de enige curlinghal van Nederland, vertelde ik, om het ijs te breken aan de trotse beheerder van de hal die de buitenlandse interesse op prijs stelde.Na wat beleefdheden heen er weer gingen we weer verder.Via wedderburn kwamen we weer op de railtrack, die downhill met wind tegen, niet zo lang duurde als gisteren. Een donker Schots biertje met de onuitspreekbare naam: speights, ging er wel in na 44 km biken. En nu? We gaan asperges eten!

1. Tante Riet en oom Joop:
    26 januari 2014
    Hoi Frans en Thea,
    Nu wat info dus over wegwaaikerkjes, Curling in de zomer en goudzoekerstadje zonder goud en niet te vergeten de ADHD-hoofdstad Queenstown. naast fietsen, ijskoffie en allerlei soorten bier. Ik stond ervan te kijken dat jij ook interesse hebt in ArtDeco gebouwen en wellicht ook in ArtDeco-meubelen.
    Je hebt je lesje wel goed geleerd, dat Zoetermeer de enige echte curlingbaan van Nederland heeft, want dat klopt.
    Hier is het zeer nat en Groningen kampt met sneeuw en ijzel.
    Ajax staat bovenaan en ADO is gezakt naar de 16e plaats.
    Dus allerlei redenen om (als het kan) nog even in NZ te blijven
    Veel liefs van tante Riet en oom Joop