Een dipje// Christchurch

27 januari 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Zondag 26 januari.

Lekker uitgeslapen vanmorgen, maar om kwart over 8 vonden we het welletjes, lekker ontbeten, aardige temperatuur, nauwelijks zon, dus nog even op de fiets naar het centrum van Oamaru, daar zou markt zijn en ook zou er een historische trein vertrekken. Goed, de historische trein was een dieselrangeerlocomotiefje en de markt kwam niet echt in onze kraam te pas. Dus weer heel snel naar de camping, fietsend door het geweldig mooie park. Want dat kunnen ze, die NieuwZeelanders, ze hebben de gehele bloemencultuur van de Britten geïmporteerd en verbeterd. Je ziet hier ook heel veel tuincentra. Voordat ik weer op een zijspoor beland, we vertrokken naar Christchurch, een route van 256 km in 3 1/2 uur te doen volgens Tomtom. De weg liep evenwijdig aan de kust. saaier kun je het niet bedenken, overal graanvelden, weilanden, akkers....in de verte zag je de bergen liggen.Bij een stop halverwege was het al 25 graden, even wat boodschappen scoren, en vanmiddag zouden we heerlijk in de zon ..........nee dus.
We gingen nog op defiets naar het centrum van Christchurch. Volledig vernield tijdens een aardbeving 3 jaar geleden, je werd er gewoon depri van. Dat dacht het weer ook, een Antarctische verrassing maakte het ijskoud, Thea wou nog één foto maken, ik wou naar de camper, ik had het koud...de omgeving was al niet zo opbeurend. Stormpje mee terug, en als een speer de kachel opgezocht....gelukkig maakte één sms'je mijn dag toch nog goed . ADO-Feyenoord: 3-2.

Maandag 27 januari.
De hele nacht regende het en vanmorgen nog steeds, riant uitslapen dus, maar we hielden het niet lang meer uit. Dus opstaan om kwart over 8, Verrek zeg, het is droog en we zagen blauwe plekken in het universum. Ontbijten en op de fiets naar Christchurch, warm gekleed.....en dan zie je NieuwZeelanders in T shirt en korte broek op slippers lopen!,,! Halloooo, het is 15 graden. Onbegrijpelijk! In het centrum wilden we eerst het het Christ's College canterbury bezoeken. Een oud leerling van in de 80 was onze gids, keurig schoolblazertje en schooldas. De school is opgericht in 1850, maar het was net of ze Eton of Canterbury vanuit Engeland hier hadden neergezet. Verder had de tour een hoog Harry Potter gehalte! Hierna hebben we een wandeling door de stad gemaakt. Het is bewonderenswaardig hoe de mensen hier de schouders eronderzetten om de stad weer leefbaar te maken.Van een stel zeecontainers maak je een hele leuke shopping Mall. Gewoon de zaag in die container, creatief lassen en schilderen en het ziet er hartstikke leuk uit. Straatgitarist erbij voor de sfeer en voilá. De mensen hier hebben een behoorlijk samenhorigheidsgevoel en zitten vol met plannen. Ik wil deze stad niet aanprijzen, want van het centrum ligt echt de helft plat, maar het maakte wel een hele diepe indruk op ons, mede omdat we in het earthquakemuseum, met seniorkorting, jawel....konden zien war er nou eigenlijk in febr. 2011 is gebeurd. Hierna een broodje in de zon, de botanische tuinen in en zonnen maar. Het was weer zomer geworden. Heerlijk.......... We denken erover om morgen nog één fietstocht te gaan maken en dan is het voorbij...............!

1. Pap en Mam:
    Pap en Mam van Kan 27-01 2014
    Hoi Frans en Thea. wat hebben jullie een wisselend weer ook wat temperatuur betreft, .hier is op het ogeblik wat dunne hagel gevallen,nu weer wat aan het opknappen+4 graden. die filmvan die pinquins hebben wij ook gezien,is erg mooi. en ook die film van Nieuw Zeeland,op het zuider eiland het uiterste puntje voorbij Qeenstown daar woond niemand meer, alleen een Man en een Vrouw eenzaam van alles verlaten. jullie vakantie begint al aardig op te schieten pang-pang. je dacht dat er geen einde aan zou komen,maar voor je het weet is alles enz.maar jullie hebben heel wat beleeft.leuk voor later!! wij hebben jullie goed kunnen volgen en kijken uit naar de foto's verder wensen wij jullie alvast een goede en voorspoedige terug reis, en we vinden het weer fijn als jullie weer bij ons zijn groetjes van Pap en Mam
  2. Beppie:
    27 januari 2014
    Ik kan me de beelden van de aardbeving nog herinneren. Daar wordt je natuurlijk niet vrolijk van. Maar het laat je wel zien dat de mensen daar creatief zijn, van aanpakken weten. En 15° is toch niet koud, wij hebben gemiddeld overdag tussen de 5 en de 7°C. Kun je alvast wennen aan de thuis-temperturen.
    Liefs Beppie.
  3. Tante Riet en oom Joop:
    Beste Frans en Thea,
    Hoe meer het einde van de reis nadert, hoe kouder het wordt voor jullie, lijkt wel uit je verslag.. Jullie treffen dus al voorbereidingen om aan de temperaturen van de volgende week te wennen.
    Als jullie nog tijd hebben kunnen jullie ook nog naar de Antarctic Centre nabij het vliegveld gaan, waar je elk halfuur een heuse sneeuwstorm kan beleven. (vlgs vrienden, die daar geweest zijn) Christchurch schijnt zowat het enige stukje Engeland buiten Engeland te zijn. In elk geval wat er ook gebeurt, we hopen dat jullie er warmpjes bij zitten.
    Heel veel liefs van Riet en Joop.
  4. Clement Castricum:
    28 januari 2014
    Hoi Frans en Thea,
    Tja wat gaat het toch snel. Vlug nog een paar leuke dingen meepakken en dan zit het erop. Als eerder gezegd wensen we jullie een hele goede terugreis en alvast sterkte in de kou in NL. Wij hadden vandaag ook mooie temperaturen in Whakatane. Ja, ja, wij gaan morgen naar White Island en de bevestiging is binnen. Jullie lezen ons relaas nog wel. Sterkte thuis met de jetlag en tot gauw in Zoetermeer of Gouda. Groeten van ons beiden.