nieuw zeeland op zijn mooist//koud!!

11 januari 2014 - Napier, Nieuw-Zeeland

Donderdag 9 januari.
Hier zit ik dan, in een "Lord of the rings"-omgeving. Tongariro National Park. Trui aan, in de warme camper. We zitten best hoog, in Whakapapa,een wintersportgebied in de schaduw van 3 vulkanen: De mount Ruapehu van 2797m, de mount Ngauruhoe van 2287 m(bekend als mountain of the Doom, uit lord of the rings) en de mount tongariro van slechts 1967 m. Als je die drie vulkanen in de verte aan de overkant van een enorm meer ziet liggen, daarna dichterbij komt, sneeuw op de hoogste ziet liggen en het landschap verandert in hetgeen Tolkien in zijn lange trilogie heeft omschreven, dan krijg je kippenvel en besef je waarom je uiteindelijk naar NieuwZeeland bent gekomen...voor natuur die bij ons niet te aanschouwen is.Want we hadden natuurlijk nog veel meer gezien.Eerst de binnenkant van de Mac...?. We moesten inkopen doen en de supermarkt lag er naast...Thea de super en ik de Wifi, prima deal, cappuccino erbij...Toen ik Thea daarna in de supermarkt tegenkwam, hoefde ik alleen het bier nog uit te zoeken. Zo ga ik nog eens graag winkelen. Ik was echter even vergeten te vertellen dat we eerst nog een stadswandeling hadden gemaakt door Rotorua. Veel Britse invloeden, maar ook heel veel Maori kunst. Het vreemdst is dat je letterlijk op de hete aarde loopt. In het prachtige park zie je overal stoom opstijgen en zie je kleine modderpoeltjes bubbelen of sta je naast pruttelende vijvers. Overal staan er wel hekken omheen, gelukkig maar....laat je je hond uit, verandert die zomaar in een hot dog. Eendjes voeren is er dus ook niet bij! We zagen zelfs stoom op een parkeerplaats tussen de stenen door sissen. Na het winkelen, 27 km verderop naar Waimangu Volcanic Valley. Een aanrader. Ook hiervoor zijn we naar NZ gekomen. 5 kraters op rij, gevuld met water, koud, warm, heet, een scala aan kleuren, een overweldigende natuur, hele vreemde planten, varens en bomen en dat alles gegoten in een 3,6 km lange wandeling bergafwaarts, waarna je met de bus weer werd teruggebracht. Moest je wel op tijd bij de halte zijn.En dat waren we.... achterna gezeten door een enorme hoosbuj op de laatste 200 m sprintte ik als eerste een leegstaande bus in. Gelijk kreeg ik 20 man achter mij aan. Is this the right bus?. werd mij gevraagd. I don't care..it is a dry bus!
Hierna een broodje in de camper en op weg naar de Huga waterfalls, 40 km verderop. We konden de camper goed kwijt, jaja want Alleen inAuckland heb ik een keer parkeergeld betaald. Verder hoeft er bij geen enkele attractie betaald te worden.Scheelt weer even, want boodschappen doen is kostbaar. Waar was ik? Bij de Hugafalls. Een mooie spectaculaire waterval. Je kunt je voor 109 dollar in een speedboot tot vlakbij de waterval laten varen..........nou, we konden het zo ook wel zien. Hierna op naar Whakapapa Village, nog 102 km. Lekker rustige wegen, doorblazen, de temperatuur daalt, en de grote vulkanen komen in zicht.......mensen, wat is dit gaaf! Morgen gaan we een Tongariro crossing doen. Buiten is het koud en donker, binnen is het warm...Gute nacht freunde, es wird zeit fur mich zu geh'n, was ich noch zu sagen hatte....(Radio 1 om 23.00 uur voor de kenners)

Vrijdag 10 januari
We zitten hier in een ontzettend mooi gebied, maar wel op 1130 m hoogte. Binnen was het warm, schreef ik. Dat was te danken aan het elektrische kacheltje, dat wij hoonlachend ver weg onder het bed gestopt hadden........gisteravond, toen we het toch wat rilllerig begonnen te krijgen,heb ik het bed half omgeploegd, op zoek naar die kachel, die voor vanavond weer klaar staat. Medelijden? Niet nodig....de gemiddeldewintertemperatuuur is bij jullie eengraadje of 10, wij kwamen vandaag aan wel 16 graden! Dat heb je als jehoog in de bergen gaat "kamperen". We gingen vandaag in de buurt van de drie vulkanen ( waarvan er EEN actief was in 2012) een prachtige wandeling maken. Niet te koud, niet te warm, een goed outdoor weertje! We zagen vlaktes, bossen en schitterende watervallen, wat een kleur en wat een natuur!! Ik moet niet te veel reclame voor dit land gaan maken, want een aantal familieleden/vrienden die van fotografie, fysische geografie, vulkanisme houden, zouden voorgoed hier blijven.
Na een uurtje of twee hebben we een pauze op de camping ge houden. Daarna op naar de stoeltjeslift op de mount Ruapehu. Helaas, pindakaas, de laatste rit ging al om half 4. Wat nu? Ik had geen zin om de camper naar het liftstation te rijden voor die lullige 6 km.Weet je wat? we gaan fietsen en nemen de stoeltjeslift omhoog , lopen naar beneden en fietsen weer terug. Nu ik dit herlees was het inderdaad een krankzinnig plan! Die 6 km had een gemiddeld stijgingspercentage van 8 %, met een uitschieter naar zo'n % of 13. Bij deze heb ik Thea nu ingeschreven voor de Amstel Gold Race. We deden er dus een uur over. Toen we daarna bovenkwamen met de stoeltjeslift ( een fantastisch uitzicht rijker, maar wel weer $60 armer) had mijn echtgenote geen zin meer in een wandeling daarboven. Dus, op 2030 m een foto in de sneeuw, genieten van het uitzicht, blauwbekken van de kou, verbazing over dit vulkanisch skigebied en weer met de stoeltjeslift terug.Daarna 6 km afdalen over glad asfalt....In 8 minuten! Thea was iets later. En nu........koken, de kachel aan, evenals de dikke wintertrui enmorgen op naar Napier. Een stad aan een zonnige kust, vol met Art Deco....we zijn nieuwsgierig!

Zaterdag 11 januari.
Vanmorgen vertrokken met een temperatuur van 10 graden.Nog even zicht op de mooie vulkanen. Een uurtje later een stop bij een mooi uitzichtpunt over een prachtige waterval. Het gebied waar we doorheen reden, was nogal verlaten, maar de weg was zeker niet saai, zoals in de reisgids stond vermeld. Dat vonden ook de Nederlanders die in dezelfde camper ook besloten hadden een stop te maken. bij deze mooie waterval. We komen best veel NL tegen. Veel. backpackers in de leeftijd van onze kinderen en 30+ met veel geld in hele grote campers. Met deze Nederlander snel nog even wat technische gegevens uitgewisseld over onze campers. De onze doet het nu prima, al blijft het wel lastig dat het elektriciteitssnoer vrij kort is. Betekende vandaag weer veel draaien en keren op de camping. Ook hebben we bemerkt dat de WC op tijd geleegd moet worden. 3/4 vol en een bergtraject met toppen van de Haute Categorie, betekent.......een luchtje ! Tja, al doende leert men. We zijn reuze tevreden dat we deze vakantie NIET fietsend hebben gedaan..a. vanwege het feit dat je over dezelfde weg fietst als de auto's rijden, b. Er is, ondanks het lekkere zomerweer, altijd elke dag kans op een bui. De NZ. klagen steen en been over de slechte zomer. Mij hoor je niet klagen, zo'n winter als deze heb ik nog nooit gehad. Een graadje of 23 (behalve in de bergen) en een klein buitje tegen het stof, behalve als het een wolkbreuk is. Okee, we stonden op een parkeerplaats......ja, bent u er nog?...Weer verder! 10 minuten later moest ik stoppen. Wintertrui uit, korte broek en T shirt weer aan. van 10 naar 23 graden in 1 1/2 uur.. Als die zon hier maar ook even doorbreekt...... Na 230 km kwamen we in Napier aan. One night please........ what? 51 dollar? Maar wel 30 minuten gratis wifi (uitspreken als: waaierfaaier). Snel een broodje op de camping en op de fiets naar Napier. Totaal verwoest in 1931 door een aardbeving ( gezien op een film in the art deco store) en in de volgende jaren '30 compleet herbouwd in Art Deco. wat ben ik blij dat we deze omweg hebben gemaakt. Ik ging helemaal terug in de wereld waarin mijn ouders jong waren...een nieuwe tijd, een nieuwe visie! Hele straten in deze prachtige stijl.Lantaarnpalen, straatnaambordjes, winkels, gevels....alles ademt de sfeer uit van......wat kan de mens toch veel!!! Toevallig vloog er een tweedekker over en zag ik een aantal auto's uit die tijd.
In het visitorscenter konden we nog net een kaartje regelen om de Jan van Genten kolonie bij eb te zien. Tja, je kunt ook gratis kijken, maar dan mochten we al om half8 op het strand staan. Na enig aandringen bij mijn begripvolle echtgenote, hebben we een 4 wheel drive geboekt die om 9.15 morgenochtend, voor jullie 12 uur vroeger, begint. We rijden dan naar een GANNET kolonie............Heeeeeel speciaal, volgens Thea, Daarna meteen door richting Wellington, maar of we dat halen?......? Geeft niet. Napier was het vandaag wel helemaal. Tot schrijfs!!!

1. Beppie:
    11 januari 2014
    Lord of the rings hebben we gezien. Vond ik in de film al een indrukwekkende omgeving. Fantastisch om dat met eigen ogen te kunnen zien. Een vulkanisch Ski-gebied, dat lijkt me echt wel gaaf. Helaas te ver voor een weekje skien. Blijf genieten, ik blijf wel lezen, je kunt een boek over jullie ervaringen schrijven!
    Groetjes uit Zweifall, ook van Peter en Joel.
    Liefs Gwyn en Beppie.
  2. Tante Riet en oom Joop:
    11 januari 2014
    Tjonge, Tjonge, Tjonge, zou Gerard Cox (uit: toen was geluk heel gewoon) hebben uitgesproken als ook hij kennis zou nemen van hoe jullie daar aan de andere kant van de wereld bezig zijn. Jullie geven de indruk tijd genoeg te hebben om alles te kunnen zien, terwijl bijna de helft van jullie vakantie al om is. Maar de laatste zin van jullie verhaal stelde mij gerust, nl. dat wellicht morgen de hoofdstad Wellington kan worden bereikt en dus op maandag as. na een boottocht op het Zuider Eiland (alwaar ook zoveel te zien is.) kan worden gecrosst.
    Hieruit blijkt wel, dat qua planning jullie reis goed in elkaar zit.
    Veel liefs van tante Riet en oom Joop