een luchtje

8 januari 2014 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

gisterenavond hadden we voor de komende 3 dagen een strak plan in elkaar getimmerd. Opmerkelijk is, dat ik daar slechts 1 reisgidsje voor nodig heb en mijn lieve eega wel 4, terwijl we op hetzelfde plan uitkomen.Vandaag zouden we op weg naar Rotorua (een ritje van slechts 82 km) een bezoek brengen aan het Hells gate geotherminal park. Voor die35 dollar toegang mochten we helaas geen modderbad nemen, maar wel het hele park rondlopen en genieten van alle erupties die via allerlei uitlaatkleppen de lucht in werden geslingerd, met bijpassend geurenpalet. Na 3 stappen in dit park kon ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er een handige hobbyist bezig geweest was met wat gipsblokken, cement en pvc pijpen.. Dat geysertje bij de ingang zag er te mooi uit en spoot mij te gelijkmatig.We mochten wel een moddervoetenbad nemen volgens ons toegangspakket. Gelijk mijn been maar ingesmeerd, want mijn rug straalde weer eens wat uit naar mijn voet. Was nog niet geheel overtuigd waar dat warme water nou vandaan kwam, maar die modder voelde wel goed. Goed.....verderop kwam ik erachter dat we toch niet belazerd werden, hoewel die naam Hells gate...........Een duivels genoegen werd het niet, we waren te veel verwend door White. Island, maar het was toch wel leuk. Overal werd je gewaarschuwd om je niet te verbranden. Er was hete bubbelende modder in variaties van 60 t/m 90 graden, heet water met diverse gif en zuurgehaltes in variaties van 70 t/m 144 graden, er waren allerlei stoomgaten in de grond die gratis een penetrante zwavellucht verspreidden, kortom....een beetje Hel was het wel en echt was het ook. Op naar Rotorua. Hée een Mac. Free wifi stond er op de deur. Even cappuccino scoren en internetten. Had ik toch nog de medewerking nodig van een lieftallige assistente............maar het thuisfront was weer ingelicht en op de hoogte. Het weer was inmiddels lekker warm en we besloten nu snel een plekkie te scoren op een kiwi holiday park..krijg je met een speciaal pasje, wat wij uiteraard hebben, mooi 10% korting. 1 nacht kost dan omgerekend €27,50. Hoera, de Thermal pool is inclusief. Ook inclusief zijn de vlagen zavelgeur die over de camping waaien. Tja, we zitten hier temidden van de vulkanen en geysers, maar ook in het walhalla van de mountainbikers. Laten we er nu net 2 meegenomen hebben.Binnen een kwartier zaten we bij de info om al die tracks te bestuderen. We gingen voor de groene routes. Lekker makkelijk dus? Nee, maar wel heel erg leuk. Best te doen voor 50 en 60+. Het was doodstil, de tracks waren smal en liepen door een geweldig mooi bos. Het ging flink op en af. Onze track heette sweet&sauer. De fast&hard liet ik maar zo, al twijfelde ik wel, maar na een bijna aanrijding met een boom, waarbij een bramenstruik een betere optie was, besloot ik om onze vakantie maar niet te verpesten door een ongevalletje. Toch lekker met z'n tweeen zo'n 2 1/2 door het bos gecrosst, met respect voor de natuur.. Toen we even de weg kwijt waren, stonden we op een uitzichtpunt en zagen een themapark in Rotorua voor ons beneden liggen MET de actieve geyser die we perse wilden zien. M.a.w. Hier gaan we niet meer naar toe..het zag er zo ook al prachtig uit.We konden het park met duivels genoegen overzien en vonden dat het wel heel veel leek op Hells Gate.Terug op de camping een biertje en daarna de Thermal pool in. ...Nog even koken afwassen en wc schoonmaken en de dag is al weer voorbij.
Morgenochtend eerst het Valkenburg van NZ maar eens bekijken...........groeten allemaal!

1. Clement Castricum:
    9 januari 2014
    Yo, ik lees dat jullie het goed naar je zin hebben. Ga zo door en niet alle gras voor mn voeten wegmaaien hè net als White Island. Maar wel leuk te lezen dat het zo bevallen is. Ik zie dat het nu gelukt is om foto's mee te sturen. Dezelfde bak als wij hebben alleen een andere indeling. Wat er nog allemaal mogelijk is met zo'n interieur. we lezen de rest verder wel weer. Wij zitten nu in een hotel wachten op de vlucht van morgen naar Uluru. En dan pas naar NZ. Laters. C&C
  2. Beppie:
    9 januari 2014
    Het blijft leuk al die verhalen van jullie! Oom Joop heeft gelijk. Je schrijft erg boeiend en we genieten allemaal met jullie mee.
    Ga zo door, maar blijf voorzichtig met die rug! Liefs Beppie,
  3. Tante Riet en oom Joop:
    10 januari 2014
    Zojuist las ik, dat de geschiedenis van Nieuw Zeeland misschien op de kop gaat na vondst van een scheepswrak in een drooggevallen deel van Kaipara Harbour, dat wellicht ook tot de VOC-vloot behoorde, en zat te denken dat toen al de Hollanders overal de rotzooi lieten liggen. Nu dus weer een geweldig verslag van hoe jullie echt genieten in de Hells Gate. Hebben jullie daar soms ook nog de Angels gezien?
    Toch wel opmerkelijk hoe jullie je bezig houden tussen de vulkanen met zwavellucht en wij al mopperen als wij Schiphol of Pernis ruiken.Wellicht een teken dat jullie echt ontspannend bezig zijn, zo lekker direct aan het zeewater.
    Ik hoop overigens niet voor Frans dat hij straks 4 boekjes nodig heeft en Thea slechts 1 om de juiste weg te vinden.
    Heel veel liefs van ons beiden.