camper en file/schapen/biken op 90 miles beach/Naar de wortels van NZ

30 december 2013

27 12 13Er zijn veel manieren van wakker worden,ik kan ze allemaal wel opnoemen, maar deze manier valt onder de categorie mishandeling. Thea was het bed uitgeglipt om de zon te zien opkomen op het strand. Het was nogal frisjes en nadat de zon achter een berg bleek op te komen dook ze ijskoud(!) weer in bed. Ik was "not amused". Lekker ontbeten en gepoogd de garage te bellen. Werd geholpen door een vriendelijke vrouw die meteen een email zou sturen, dat we. oor 10 u aan de poort zouden staan. Zo gezegd, zo gedaan. Wij werden de eigenaars va een spiksplinternieuwe buitentafel, de waterleiding werd gerepareerd, en nu we toch bezig waren heb ik maar meteen om blokken voor achter de wielen gevraagd en een extra deken(!). Op naar warworth naar een schapenfarm. We zagen daar hoe de honden werden getraind in het mennen van de kudde en we zagen het schapenscheren.Die Nieuw Zeelanders zijn wel heel erg milieubewust bezig'. Wereldrecord schapenscheren: 1 schaap in 14,25 sec! Op naar de volgende plaats, maar helaas... alweer file, Alweer? yep. vanmorgen vanaf de garage over de enige tolweg van NZ! En nu weer? Na 5 km ergernis gekeerd en eerst een prachtwandeling door de mooie bossen gemaakt. Behoorlijk subtropisch, veel enorme varens en vreemde bomen. Gaaf. Ieder nadeel heeft weer zijn voordeel. Toen weer teruggereden naar de schapenfarm. Daar was ook een kleine camping bij....beeeh, wat leuk. We hebben een eigen gebouwtje met douche en toilet naast de camper. Eerst maar eens een biertje in de zon, want het werd zo,n graad of 24. Toen lekker koken en nu schrijven... ondertussen kan ik misschien wel eensbedenken hoe ik foto's , gemaakt met ons nieuwe toestel bij zo'n verhaal krijg.. Achternagezeten door de muggen, vlucht ik nu naar binnen

28/12/13
Vanaf de schapenfarm zouden we doorgaan naar het noorden..Eerst naar het Kaurimuseum in matakohe. een heel mooi museum waar je alles kon meebeleven
hoe de Nieuwzeelander leefde in de 19e en begin 20 e eeuw. Wat Dat met kauri te maken had? De Kauri is een enorm grote en dikke boom. En in dit museum leerde je ook hoe die Nieuwzeelander in welgeteld 100 jaar de gehele soort bijna had uitgeroeid, omdat het kaurihout van topkwaliteit was. Geen topkwaliteit was het weer. de temperatuur kelderde van 21 naar 15 graden toen we het tropisch REGENwoud ingingen om de overgebleven kauri's te bewonderen.Inderdaad indrukwekkend! Ook de regen.Die Nieuwzeelanders zijn wel een beetje doorgeslagen. Eerst roeien ze bijna alle Kauri's uit, nu moet je je schoenen laten ontsmetten om het woud in te gaan.
Maar ja , de oudste kauri daar was 2000 jaar oud!Na bezoek van dit Waipoa kauriforest snel in het slechte weer een camping zoeken. Ben blij dat we een fijne camper hebben. Buiten waaide het behoorlijk, maar binnen was het droog en warm.

29/12/13
Droog!,Na een goed ontbijt op zoek naar de kouri boulders. Volgens Thea veel mooier dan die op het Zuidereiland. Ik geloof haar op haar woord. Maar dan moet je niet op smalle gravelwegen verkeerd rijden ! 7 m merc edes laat zich op een helling moeilijk keren. Na wat "overleg" stonden we we toch zowaar op een strand waar we de boulders konden aanschouwen.. Het zijn hele grote ronde stenen. De strandwandeling en het plotselinge warme weer, tja de zon staat echt loodrecht boven je, maakte het een leuke ervaring. Met de camper daarna het veer op, op weg naar Ahipara. Het weer aan de kust werd echt mooi.We kregen een mooie plek en informeerden naar een guided tour over de ninetymilebeach (88km!!) naar het uiterste Noorden van NZ $55 p.p.. Dan zit je in een bus, het strand lijkt op dat tussen Katwijk en Scheveningen......dus, gewoon de mountainbikes eens uitproberen. In een woord gaaf. Je mag daar ook met elkander voertuig scheuren op een heel breed hard strand. Wel op tijd terug zijn voor de vloed, mensen! We kregen in ieder geval een goede indruk, en ook dat de gemiddeld dikke Nieuwzeelander ook heel veel van vissen houdt. Ook kreeg ik een goede indruk van de kracht van de oceaan. Ik werd .letterlijk omvergegooid en ondergedompeld. Daarna heb ik hopeloos geprobeerd om op het gratis internet te komen. Als ik pech heb, dan wordt dit EEn groot megaverslag dat ik verzend op 1 februari, heb ik geluk dan kan het misschien wat eerder.

30/12/13
Wakker om half 8. Volop licht. vind het nog steeds raar dat het in NL op deze tijd donker is. Behalve dat het hier zomer is, een slechte volgens de Nieuwzeelanders, is het vreemd om de zon in het N te zien staan om twaalf uur. Nog vreemder is om de baan van de zon , als die onder gaat, naar links te zien gaan ipv naar rechts. Tja, als we nou toch bezig zijn, je moet hier ook links rijden. Geen problemen mee, de camper doet het prima, je scheurt een eind weg, de max is 100, hoewel ik dit ding toch al een keer op 122 wist te krijgen. Daarna laat ik Thea de kastjes openen..........(!) Rijden in zo'n camper is erg leuk, maar op deze golvende wegen door tropische wouden met bochtige wegen, best inspannend. O ja, we waren wakker, goed ontbijt en weg van deze "outdoor" camping. De NZ landers zijn dol op vissen, het liefst met veel hengels op een snelle boot, motorrijden, en rijden in een 4wD. en niet te vergeten: eten, Ik kreeg een deja vu naar de. USA, daar waren de mensen ook al zo dik. Als je op de, overigens perfect geoutilleerde, campings kijkt wat ze wegstouwen, vooral de maori, dan is het niet raar dat ze zo dik zijn.. Waar was ik? wakker, ontbijt, wegwezen, snel winkelen. Ik ben een fan van de grote supermarkt, gauw klaar, en vooral...heel goed brood. Benzine kost hier 140 eurocent de liter, maar ik tank diesel. voor ruim €1 de liter. Heb al twee keer mijn waarschuwingslamp zien knipperen voor het koelwater. Ergens is een lek. Ik vul gewoon aan met water, ik heb geen zin om nog meer tijd te verliezen aan de garage.
Door naar de volgende camping. in de buurt van de bay of islands, een populaire vakantiebestemming. Dus...... Sorry sir, no place for your camper. Nou ik wilde er nog niet eens staan, getuige de tientallen 20- die aan de poort stonden om te gaan dansen/surfen/zuipen/raften/en nog meer, waar we nu toch echt te oud voor zijn geworden. Bij de 3e camping was het bingo! Ik kijk nu tegen een waterval aan, zien palmbomen, een mooi riviertje, we zitten op fietsafstand, inclusief 2 cols van 2e categorie, van een dorp (sfeer Valkenburg), mooie camping dus, waar we oud en nieuw gaan vieren. Vanmiddag zijn we op de fiets naar de bakermat van het ontstaan van NZ gegaan. Erg mooi... we mogen, omdat we te laat waren voor een maoriceremoni, morgen gratis weer het museum in. daarna maken we een hele mooie boottocht en hebben we s,avonds feest. En nu......Behalve buiten eten, het was de hele dag zo,n 26 graden, inclusief buien, ga ik voor de 3e keer proberen of de wifi werkt, of ik de goede providor heb......Mijn zoon heeft mij aanwijzingen gegeven..................

1. Clement Castricum:
    Hoi Frans en Thea,
    Nou, jullie zijn nog maar net begonnen of jullie maken alweer het eea mee. Leuk hoor. Het hoort er allemaal bij. En misschien vind je het nu niet leuk maar dan komt dat later wel. Jammer dat je water lekt, althans de auto, ik zou er toch naar laten kijken. Geeft veel meer rust. Er zijn toch meerdere servicepunten onderweg van Apollo/Maui/Britz enz... Tja je hebt niet overal WiFi access en dat heb ik ook al ondervonden. Ik ben via mijn mobiel en een lokaal abonnementje aan het tetheren, dwz Internet via mijn telefoon. Gaat prima maar kost wel Mb-tjes. Zoveel mogelijk Off-line doen en daarna alles uploaden. Nou succes verder en we lezen jullie blog zodat wij weten wat wij over een paar weken NIET moeten doen. Groeten en nog heel veel plezier daar (vlak bij).
  2. Beppie:
    30 december 2013
    Hallo daar aan de andere kant van de aardbol,
    Kan me goed voorstellen dat Thea niet rijdt, zou ik ook niet doen. Hopenlijk wordt dat lek niet erger, dan zal je er toch naar moeten laten kijken. Interessante dagen hebben jullie. Wij hebben zo'n 8 graden, maar droog. Ik heb gehoord dat de maand December 3 graden boven de normale temperatuur heeft gelegen. Het ziet er ook in de eerste helft van Januari nog niet naar uit dat er sneeuw bij ons blijft liggen. Jammer, geen langlauf dus. Veel plezier tijdens de jaarwisseling en "Guten Rutsch!!"
    Liefs Beppie en Gwyn.
  3. Wim:
    30 december 2013
    Hallo onderdanen (letterlijk gezien vanuit Nederland), als ik het zo lees zie ik het helemaal voor me, Henk Wijngaard die in zijn camper over de Nieuw Zeelandse wegen scheurt. Ik vind het alleen een beetje jammer van de foto's!

Een goede jaarwisseling en voorzichtig met het vuurwerk.
    Groetjes
    Wim