Gezandstraald// kiwikiwikiwikiwi

19 januari 2014 - Hokitika, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 17 januari.
Een geweldige plek hier in Motueka, aan de poort van het Abel Tasman Natuurpark, want oo-oo, wat gaan die NieuwZeelanders gemotiveerd om met hun natuur, ze hebben groene vingers gekregen. Bij elke wandeltrack staan bordjes van wat wel en niet kan, de paden, waarover je echt dágen kan hiken met je backpack zijn prima onderhouden en uitgezet, er zijn lodges waarin je kunt slapen' kortom: Nieuw Zeeland op zijn groenst.Maar ook de groene Nieuwzeelander moet naar de super...Wil je bier? fine, cool! Al het bier staat in een enorm koelhuis of koelschap, kost bergen energie! Je boodschappen worden voor je ingepakt in weet ik niet hoeveel plastic tasjes. WE CARE FOR THE ENVIRONMENT! Vandaag schoot ik de bedrijfsleider hier even over aan. You even have to wipe your feet before going into the forest,(echt waar, als je naar de Kauribossen gaat) how can you cooperate with that?
Kon ze niet, maar deze simpele Europeaan was even zijn ergenis kwijt. Maaaarrrrrrrr, zoals ik al zei: Motueka is een hele goede plek en na de fietstocht van gisteren wilden we vandaag gaan zee-kanoen en dan weer terugwandelen naar het beginpunt. Kosten $100,- pp, lunch zelf meenemen.
Hi guys( alles gaat hier met guys, how are you doing guys, where you guys are you come from, thank you guys en ga zo maar door) what is your name? Thea. Coooool en yours? Frans. Coooool? What is your name? Sally. Cooooool (ik kon het niet laten) Met Sally in de auto , kano's op de aanhangwagen, schitterend weer en een graadje of 22, kwamen we op het strand, waar we gisteren met de fiets waren. (Did you do this on your bike? Coooooool) Het was wat winderig, laten we zeggen, kleine schuimkoppen op de golven die de vloed voorspelden, want slechts met vloed gingen we met 3 kano's varen. Bij ons zou code rood inmiddels zijn afgegeven, toen we de eerste tractor met achterop een watertaxi het water in zagen rijden. Let's wait another minut. De watertaxi verdween bungyjumpend over de golven en het zand op het strand begon in vlagen spontaan de proporties aan te nemen van een heuse zandstorm. Toen kwam de mededeling dat er 2 afzeggingen waren, dus wij waren de enigen die met de kano op pad zouden gaan. How do you feel about it sir? Ik keek naar mijn totaal gezandstraalde benen, de vloedgolven met bijbehorende schuimkoppen en antwoordde Sally dat ik wat uncomfortable was. Wat nu? windkracht 9, een goede temperatuur en de volgende watertaxi werd het water ingereden. I want to go with that taxi. Werd a la minuut geregeld!. Je stapt in een groot soort reddingboot waarin, plaats is voor een man of 16, krijgt een zwemvest om, de 225 pk Honda buitenboordmotor geeft zoveel power, dat we na 10 minuten, springend over de golven en ietwat opgefrist door de vlagen zeewater, op het strand van een of andere prachtige tropische baai gedumpt werden.Wel nog even door het water waden en daarna hoefden we alleen maar terug te lopen.Alleen nog maar...... hetgeen totaal geen bezwaar was. We hadden ruim 6 uur de tijd voor een wandeling van 4 uur. Deze wandeling was het onderdeel van een meerdaagse hiking track. In dit sportgekke land is men dol op meerdaagse wandel/kanotochten, waarbij je in een lodge of op het strand(natuurlijk op aangegeven plaatsen) overnacht. De wandeling was werkelijk prachtig. Varens van wel 12 meter hoog bepalen het beeld van dit steile woud, dat de rondingen van de kust volgt. Soms voel je je heeeel even in de Kalverstraat, maar meestal was er niemand te zien. Lunchen aan een stromend beekje op de rotsen landinwaarts, aan het strand werd namelijk de kaas van je brood geblazen, hee "vreemd", nog steeds geen kano te zien! Toen we weer bijna terug waren, was het eb en zijn we over de zandbanken en bijbehorende bagger een stukje langs de zee gaan lopen.We hadden de wind niet tegen......... We hoefden daarna nog maar 3 kwartier te wachten...Geen probleem, in het cafe hadden ze ook Weizenbier.
We kregen ons geld , minus de kosten van de watertaxi terug............edoch, we hadden een geweldige dag!

zaterdag 18 januari. kiwikiwikiwikiwi!!
Vandaag zo'n 230 km voor de kiezen, ruim 3 uur rijden. We gaan op weg naar de regenachtige westkust van het Zuidereiland, zoals het in elke reisgids staat vermeld. Elke dag met mooi weer is meegenomen. Nou, dan hebben we goed "geshopt", want we hadden vandaag stralend weer met een graadje of 20/21. De route werd steeds ruiger, maar toch bleven we ook tropische begroeiingen zien. We kwamen te rijden langs de snelstromende rivier Buller Gorge. Een ruige uitgesleten geul, waar we halverwege een stop maakten. Swingbridge stond er op het bord. Je kon hier de langste hangbrug van Nieuw Zeeland op, om de Gorge over te steken. Only five dollars each sir! En for 25 more you can go back in a hanging basket. Oftewel in een tuigje terug aan een metalen kabel in 25 sec. Eén dollar per sec, beetje veel voor iets dat ik allang in de Ardennen had gedaan. Je kon ook nog even in een speedboot de Gorge op, ja ja, ze buiten het uit, die milieubewuste N Z. Special offer only 80 $, We'll walk sir. Was best wel gaaf, zo'n lange hangbrug en zo hoog boven de snelstromende rivier, Thea dacht niet eens aan haar hoogtevrees. Aan de overkant stonden diverse korte wandelingen aangegeven, met wat gepuzzel hadden we een leuke, ruige en ruwe wandeling langs de rivier uitgestippeld, waar ik het niet kon nalaten om op een hele grote berg rotsen te klimmen die midden in de gorge lagen. Daarna gingen we het bos in, mens wat zijn die bomen toch hoog........slik.?....stop.......ik zie een kiwi, zie ik een kiwi? Nee het zijn er 2, en er scharrelt een DERDE het smalle pad over. Ben al 4 weken in NZ en eindelijk!!!: het levende nationale symbool van Nieuw Zeeland, een zielig soort kip, vogel zonder vleugels, rudimentair schijnen er nog ergens twee extra vlerkjes aan zijn skelet te hangen, de vogel die bijna uitgeroeid was door de Australische possum (oorzaak van de burenruzie AUS versus NZ??) ,van die nachtvogel zie ik nu zelfs EEN VIERDE het smalle paadje oversteken, ik draai me om om Thea te waarschuwen, DIE ER NATUURLIJK weer niet is!!!! Ik fotografeer me gek en de 4 kiwi's hippen vlot weg,... Waar was je nou ,siste ik, ssst, daar zitten kiwi's!!! Tot mijn vreugde komt er nog een vijfde, tevens laatste, snel het pad over. Weet je wel zeker dat het een kiwi is?? Een vlijmscherpe elleboogstoot kon ik nog net bedwingen!,,,,, Klets jij maar.....Ik heb mooie foto's van een kiwi. Mijn dag kon niet meer stuk! Eerst 2 goede sms'en uit Nederland en nu dit. wauw!
Nu door naar Westport, Autorijden wordt gewoon weer lekker autoRIJDEN, smalle wegen langs een kolkende rivier in een bergachtig landschap. In Westport eerst nog even doorrijden naar Cape Foulwind. Daar waren zeehonden te zien, echter een behoorlijke slag groter dan onze Waddenzeehondjes. Okee, ze waren best groot en heel bruin, maar het waren er maar 3!! en .....4 schattige zwarte puppies! Leuk hoor, maar we konden dit toch geen kolonie noemen! O ja, we zagen er nog eentje zwemmen! 10 over 6 Nog even tanken en naar het Campervan camp! Nog even één uurtje in de stralende zon.
Met een biertje. Het was geen kiwi...echt wel......echt niet.....Je bent jaloers, 5 kiwi's in één keer!! Wij gaan slapen, jullie beginnen met het weekeinde....5 kiwi's....echt wel!

Zondag 19 januari

We zijn nu aangekomen in het zoveelste dorp met een onuitspreekbare Maori-naam, terwijl er hier geen Maori te zien is: Hokitika. Oorspronkelijk was het plan om door te rijden naar Fox Glacier (Ruim twee uur rijden van hier), maar er was onderweg zoveel te zien, dat we even teruggeschakeld hebben en besloten morgen naar Fox Glacier te gaan. Er bleek namelijk ook een Kiwi centrum in onze huidige verblijfplaats te zijn.............wist ik veel....Thea wel.....(!) Prima, vanmorgen scheen de zon uitbundig aan onze regenachtige westkust en we gingen op naar het Zuiden. Thea had een woordenwisseling met Tomtom, maar we kwamen natúuuuuuurlijk uit op een schitterende kustweg.. Na een uurtje een toeristisch bord: Truman track. Auto geparkeerd en afdalen naar de zee door een bos wat wij gewoon niet kennen. Wel is elk pad geprepareerd zoals in het Zuiderpark, maar het bos is echt geweldig. De Nicau is de meest Zuidelijke palmboom ter wereld, leerden we zomaar even tussendoor. Strand en rotsen waren geweldig, overhangende kliffen en zo langzamerhand kwamen er meer mensen op het strand, dus tijd om op te krassen naar de Pancake Rocks. Pancakes? Doet U mij er maar een en twee koffie, zei ik tegen de mevrouw achter de counter bij de ingang naar de Pancake rocks. No sir, you only can have 3 pancakes. All right, three........Je kreeg een soort sjoelschijf mee en als die ging oplichten en trillen, was je bestelling klaar. Yammie!, daarna naar de niet eetbare soortgenoten aan de overkant van de straat. Wederom geen toegang betalen!! De Nieuwzeelanders gaan er vanuit dat de natuur van iedereen is. Mogen ze bij ons ook eens doen, te beginnen met Meyendel.Wat we toen zagen deed me denken aan Brice park in de USA. Allemaal pilaren met gestapelde pannekoeken, waar je ook keek! Er was een mooi pad uitgezet, het was voor Nieuwzeelandse begrippen enigzins druk, maar toch konden we ten volle genieten van dit natuurverschijnsel in het zonlicht. We hebben er ruim de tijd voor genomen! Kijk, dat is nou het voordeel als je op eigen gelegenheid reist. Je kunt de tijd nemen voor iets attractiefs en je weet zeker dat er genoeg campings zijn waar plaats genoeg is, ookal is het summerholiday......de kerstversierselen gaan nu zo langzamerhand eindelijk verdwijnen en de kerstaanbiedingen verdwijnen nu van het reclameblok op de radio. Radio? Ze hebben echt wel gave zenders hier...vandaag had ik een zender die 3x eennummer van eén artiest speelde, jaren 60 70 80. Dat rijdt wel lekker.....maar het komt ook voor dat je helemaal geen bereik hebt, telefonisch en radiografisch.Maar dan hebben we nog die CD met Maorimuziek.....we hebben hem één keer gehoord! Ik denk dat ik hem in de auto laat zitten! Goed, na het aanschouwen van de pancakes in what's itsname even de super in en door. Komen we in Hokiki-moeilijk, is daar een kiwi centrum en aquaria.ik voelde al nattigheid....iemand moest haar gelijk halen, maar joviaal zoals ik ben, liet ik mij makkelijk overhalen. Het eerste wat binnen opviel was dat wij BEIDEN werden aangeslagen voor 60+, scheelde weer $6. Daarna zagen we palingen van 85_100 jaar oud, 3 meter lang en dikker dan je dijbeen. De oudste was 125 jaar!,,,, Daarna konden we in een heeeeeel groot donker terrarium het ultieme nachtdier van NZ zien: De kiwi!! Op enige centimeters van het glas staat een soort kip met zijn lange snavel in de grond te wroeten. Kleur? kon je niet goed zien, donker, bruinig. Zie je nou wel, zei Thea. Okeeeeeee, navragen bij de kenners aan de balie. Wat ik gisteren gezien moet hebben moet een weka geweest zijn, familie van de kiwi. DUS TOCH EEN KIWI. ! Mwoah, niet dé kiwi. Nou ik vind het prima zo. Voor mij blijven het bruine soepkippen, of je ze nou weka of kiwi noemt....Als dit nou je nationale symbool is...Dan heb ik toch meer vertrouwen in onze Nederlandse Leeuw.

1. Clement Castricum:
    19 januari 2014
    Hé mede KiWi gangers. Mede Nieuw Zeelanders. Mede eilanders (alhoewel jullie weer op een ander eiland zitten). Hoestie daar? Wij zitten nu in Paihia waar jullie al geweest zijn. Hebben net weer jullie verhalen doorgenomen en gaan veel dezelfde dingen doen. Stonden al gepland maar jullie waren ons voor. Frans/Thea, waar vonden jullie die grote ronde Boulders op het strand? Wij kunnen ze verder nier vinden in de diverse boeken en reisgidsen. Ergens vóór de Ferry naar Ahipata en na de Kauribossen. We horen het wel. Wij gaan tegen de klok in terwijl jullie met de klok mee gingen. Leuk hoor. We horen wel en eeehhh, je hebt mn mobiele nummer maar ik bel jou even niet op je NL mobiele nummer als je het niet erg vindt. Heb jij geen Whatsapp? Later.
  2. Tante Riet en oom Joop:
    19 januari 2014
    We hebben wederom met grote interesse de verslagen van donderdag t/m zondag nu hier op zondagavond vanaf 10 uur gelezen. Ik heb het al een paar keer laten blijken dat wij zo genieten van jullie reis , dus nu op het Zuider-eiland.
    Laten wij nu denken, dat de kiwi"s ui NZ alleen hier te koop werden aangeboden om ze op te eten. Maar nu blijkt dat ze ook kunnen lopen. Ik ga nu informeren of ze hier ook Weka's verkopen. Misschien moet ik bij Wehkamp zijn.
    Nogmaals geweldig wat jullie doen en zien. Heel veel liefs en groeten en vooral dank van ons beiden. Joop en Riet.
  3. Beppie:
    20 januari 2014
    Geef mij ook maar de Nederlandse leeuw. Het klinkt allemaal fantastisch wat jullie daar aan de andere kant van de aardbol zoal meemaken. Je kunt wel een boek gaan schrijven over Nieuw Zeeland en je berichten erin verwerken Frans. Blijf genieten.
    Liefs Beppie.
  4. Frans Teunisse:
    22 januari 2014
    he cle, de koutu-boulders liggen op het strand tussen Rawene en omapere, goed zoeken, staat slecht aangegeven.